
Σκηνές που δύσκολα φαντάζεται κανείς εκτυλίχθηκαν στην Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία, όταν ένας επισκέπτης προκάλεσε ζημιές σε πίνακα 300 ετών ενώ προσπαθούσε να τραβήξει μια selfie. Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση του μουσείου, ο πίνακας που υπέστη φθορές είναι το «Πορτρέτο του Πρίγκιπα Φερδινάνδου των Μεδίκων» («Portrait of Prince Ferdinando de’ Medici»), έργο του Ιταλού ζωγράφου Anton Domenico Gabbiani, φιλοτεχνημένο το 1712. Το περιστατικό σημειώθηκε όταν ο επισκέπτης, τουρίστας σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, στάθηκε μπροστά στο έργο και, σε μια προσπάθεια να μιμηθεί τη στάση του πρίγκιπα για να δημιουργήσει όπως είπε «ένα meme», έχασε την ισορροπία του και έπεσε προς τα πίσω, πέφτοντας πάνω στον πίνακα.

Διάβασε επίσης: Η Tate Modern αφιερώνει το 2026 στη γυναίκα-σύμβολο της σύγχρονης τέχνης την Frida Kahlo
Η τεχνολογία «κατέγραψε» την απροσεξία
Η κάμερα ασφαλείας της αίθουσας κατέγραψε όλο το συμβάν. Στο βίντεο που μετέδωσαν ιταλικά μέσα ενημέρωσης, διακρίνεται καθαρά ο επισκέπτης να ποζάρει με υπερβολική κλίση προς τα πίσω και να χάνει την ισορροπία του. Το συμβάν έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις τόσο από το κοινό όσο και από τον πολιτιστικό κόσμο, με τη διεύθυνση της Πινακοθήκης Ουφίτσι να τονίζει ότι «η χρήση κινητών τηλεφώνων και selfies σε ευαίσθητους χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς απαιτεί προσοχή και σεβασμό». Σε δήλωσή του, ο εκπρόσωπος του μουσείου ανέφερε ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένο φαινόμενο: «Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια νέα μορφή απερίσκεπτης συμπεριφοράς, όπου ο εντυπωσιασμός στα social media τίθεται πάνω από την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς».
Ο πίνακας του Anton Domenico Gabbiani αποτελεί ένα από τα σημαντικά παραδείγματα πορτραίτου της εποχής των Μεδίκων και απεικονίζει τον Ferdinando de’ Medici, γιο του Cosimo III de’ Medici, σε νεαρή ηλικία, με χαρακτηριστικά ρούχα και πόζα που υποδήλωνε τη δυναστική ισχύ της οικογένειας.
Η viral εποχή και οι ευθύνες της
Το περιστατικό δεν αποτελεί απλώς έναν τυχαίο τραυματισμό ενός έργου τέχνης. Είναι η αντανάκλαση μιας ευρύτερης τάσης, όπου η ανάγκη για ψηφιακή προβολή υπερβαίνει τα όρια της ευπρέπειας. Όλο και περισσότεροι χώροι τέχνης βρίσκονται αντιμέτωποι με φαινόμενα ανευθυνότητας που, όπως και στην περίπτωση της Πινακοθήκης Ουφίτσι, μπορούν να προκαλέσουν ζημιές ανεκτίμητης πολιτιστικής αξίας.
Το μουσείο δεν έχει ανακοινώσει ακόμη αν θα κινηθεί νομικά κατά του επισκέπτη, ωστόσο όπως δηλώθηκε, η πολιτική ασφαλείας επανεξετάζεται. Ένα meme, μια στιγμή, και μια ζημιά που θα χρειαστεί μήνες να αποκατασταθεί. Η υπενθύμιση είναι απλή: η τέχνη υπάρχει για να τη θαυμάζεις, όχι για να την εκμεταλλεύεσαι. Και σίγουρα όχι για να πέφτεις πάνω της.
Διάβασε επίσης: Αν νομίζεις ότι τα μουσεία είναι βαρετά, δεν έχεις δει το Yves Saint Laurent στο Μαρόκο