Βιβλίο 02.07.2025

6 βιβλία για εκείνους που δεν διαβάζουν για να ξεχάσουν, αλλά… για να θυμηθούν

Τα 6 βιβλία της εβδομάδας, μέσα από τη φιλία, το ταξίδι, τον έρωτα, τη φύση, την παιδική ματιά και τη γεύση της μνήμης, φωτίζουν τον άνθρωπο απέναντι στον χρόνο, στην απώλεια και στην ανάγκη να ξαναπεί την ιστορία του
Ιωάννα Ανδριοπούλου

Υπάρχουν βιβλία που μιλούν για το αύριο, για τις αναμνήσεις, για τη φιλία, την απώλεια, την επιβίωση, την αναζήτηση του εαυτού. Βιβλία που δεν περιορίζονται στην αφήγηση μιας ιστορίας, αλλά λειτουργούν ως χάρτες μιας διαδρομής – άλλοτε εσωτερικής, άλλοτε πραγματικής, πάντοτε ανθρώπινης.

Αυτή την εβδομάδα, 6 τέτοια βιβλία συγκροτούν ένα ψηφιδωτό θεμάτων. Παρότι προέρχονται από διαφορετικά είδη – μυθιστόρημα, χρονικό, παιδική λογοτεχνία, αφήγηση ζωής, ταξιδιωτική μαρτυρία, γαστρονομικό ημερολόγιο – διασταυρώνονται στο βαθύτερο υπαρξιακό τους υπόστρωμα: στην προσπάθεια κατανόησης και νοηματοδότησης της εμπειρίας.

www.freepik.com

Διάβασε επίσης: Τα βιβλία της εβδομάδας: 8 ταξίδια με λέξεις σε ιδέες και σε συναισθήματα

Μια φιλία γεννημένη στο νοσοκομείο και αναγεννημένη στο πανεπιστήμιο γίνεται η αφετηρία μιας επαγγελματικής και εσωτερικής πορείας στον κόσμο του gaming και της δημιουργικής συνύπαρξης· ένα ταξίδι στο Θιβέτ μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα για τον χρόνο, την πνευματικότητα και το δικαίωμα της Ιστορίας πάνω στον μύθο· μια παιδική παρέα ανακαλύπτει, με αφορμή ένα ζευγάρι λαστιχένια παπούτσια, τις πρώτες μορφές ελευθερίας, απώλειας και προσωπικής ευθύνης· μια γυναίκα, στην προσπάθειά της να ερωτευτεί, μαθαίνει πως ακόμη και τα ψέματα μπορεί να είναι κομμάτι της αλήθειας μας· ένα ζευγάρι χωρίς σπίτι και με τον χρόνο μετρημένο βαδίζει χιλιόμετρα ακτογραμμής για να ξαναβρεί τον προσανατολισμό του στη ζωή· και, τέλος, μια κόρη ανασύρει από τη μνήμη και το τραπέζι τις γεύσεις της μητέρας της, ανασυνθέτοντας με τριάντα συνταγές την οικογενειακή, πολιτισμική και γαστρονομική ταυτότητα ενός τόπου.

www.freepik.com

Σε όλα αυτά τα βιβλία, η γραφή λειτουργεί όχι μόνο ως εργαλείο εξιστόρησης αλλά ως πράξη κατανόησης και επανοικειοποίησης της ζωής. Ο προσωπικός πόνος, η τρυφερότητα, η περιπλάνηση, η δημιουργικότητα, η απώλεια και η ελπίδα γίνονται ύλη για στοχασμό και συναισθηματική αναγνώριση. Μπορεί να διαφέρουν ως προς το ύφος και τον σκοπό, όμως συντονίζονται στον ίδιο λογοτεχνικό παλμό: στην ανάγκη του ανθρώπου να αφηγηθεί το πέρασμά του από τον κόσμο με τρόπο που να αντέχει – όχι μόνο για τον ίδιο, αλλά και για τους άλλους.

Διαβάζοντας αυτά τα έξι βιβλία, δεν ξεχνά κανείς την πραγματικότητα· την κατανοεί αλλιώς. Κι αυτό είναι ίσως το πιο σπάνιο και πολύτιμο δώρο που μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία.

 

Raynor Winn: Το μονοπάτι του αλατιού

Mια αληθινή ιστορία-ύµνος στη ζωή, στην αποδοχή της θλίψης και στη θεραπευτική δύναμη της φύσης. Λίγες µέρες αφότου η Ρέινορ µαθαίνει ότι ο Μοθ, ο άντρας µε τον οποίο είναι 32 χρόνια παντρεµένοι, βρίσκεται στο τελικό στάδιο µιας ανίατης ασθένειας, χάνουν το σπίτι τους και κάθε µέσο βιοπορισµού. Αφού δεν τους έχει αποµείνει πλέον τίποτα, παρά µόνο ελάχιστος χρόνος, παίρνουν τη γενναία απόφαση να περπατήσουν 630 µίλια στο θαλασσοδαρµένο µονοπάτι που διατρέχει τη νοτιοδυτική ακτή της Αγγλίας, από το Σόµερσετ µέχρι το Ντόρσετ, µέσω Ντέβον και Κορνουάλης.

Έχοντας στα σακίδιά τους µόνο τα απολύτως αναγκαία, διασχίζουν καθηµερινά ένα άγριο τοπίο από γκρεµούς, θάλασσα και ουρανό. Με κάθε τους βήµα, κάθε συναπάντηµα και κάθε δοκιµασία, το οδοιπορικό τους εξελίσσεται σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας.  To Μονοπάτι του Αλατιού ανασυνθέτει την έννοια της εστίας δείχνοντας πως, όταν αυτή χαθεί, µπορεί να «ξαναχτιστεί» και να επαναπροσδιοριστεί µε τους πιο απρόσµενους τρόπους.

Η Ρέινορ Γουίν, αφότου ολοκλήρωσε το µονοπάτι της νοτιοδυτικής ακτής, συνεχίζει να κάνει τακτικά πεζοπορίες µεγάλων αποστάσεων και να γράφει για τη φύση, την έλλειψη στέγης και το ελεύθερο κάµπινγκ. Ζει στην Κορνουάλη µε τον σύζυγό της Μοθ και τον σκύλο τους Μόντι. Το Μονοπάτι του Αλατιού είναι το πρώτο της βιβλίο. Μεταφράστηκε σε 19 γλώσσες, ήταν υποψήφιο στη βραχεία λίστα για το Costa Book Award και έχει πωλήσεις άνω του µισού εκατοµµυρίου αντιτύπων παγκοσµίως.

ΙNFO

Raynor Winn / Το Μονοπάτι του Αλατιού / Μετάφραση: Γωγώ Αρβανίτη / Εκδόσεις: Κλειδάριθμος

 

Γκάμπριελ Ζέβιν: Το αύριο και το αύριο και το αύριο

Το αύριο και το αύριο και το αύριο της Αμερικανίδας Γκάμπριελ Ζέβιν (μτφρ. Αλέξης Καλοφωλιάς), που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη, είναι η ιστορία μιας φιλίας μέσα στον χρόνο, αυτής του Σαμ και της Σέιντι, η ιστορία της κοινής τους πορείας, μέσα στον κόσμο του gaming, προς την τεράστια επιτυχία και της δύσκολης συνέχειας, μέσα από τις συμπληγάδες της υπέρμετρης φιλοδοξίας, της ζήλιας και του ανταγωνισμού.

Οι έφηβοι Σαμ και Σέιντι γνωρίζονται τη δεκαετία του 1980 σε ένα παιδιατρικό νοσοκομείο στην Καλιφόρνια, όπου ο Σαμ νοσηλεύεται μετά από το τροχαίο δυστύχημα που κόστισε τη ζωή στη μητέρα του και η αδελφή της Σέιντι υποβάλλεται σε θεραπεία για λευχαιμία. Τα δύο παιδιά θα γίνουν φίλοι παίζοντας βιντεοπαιχνίδια. Θα ξανασυναντηθούν τυχαία, έξι χρόνια αργότερα, στη Μασσαχουσέττη, όπου σπουδάζουν. Η συνάντηση αυτή είναι η αρχή μιας θρυλικής συνεργασίας στον συναρπαστικό χώρο του σχεδιασμού βιντεοπαιχνιδιών. Προτού αποφοιτήσουν από το πανεπιστήμιο, οι δύο φίλοι δημιουργούν το πρώτο τους blockbuster παιχνίδι και εν μιά νυκτί κατακτούν τον κόσμο. Η επιτυχία και ο πλούτος, όμως, δε θα τους προστατεύσουν από τις παγίδες της υπέρμετρης φιλοδοξίας τους, τις προδοσίες και τις προσωπικές τραγωδίες που θα βιώσουν στην πορεία.

Το μυθιστόρημα αυτό, από τα πιο επιτυχημένα παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια, επιλέχθηκε ως βιβλίο της χρονιάς από την εφημερίδα The Washington Post και τα περιοδικά Time και Atlantic και συμπεριλήφθηκε στις λίστες των 100 καλύτερων μυθιστορημάτων του 21ου αιώνα των New York Times και του Kirkus.

INFO

Γκάμπριελ Ζέβιν / Το αύριο και το αύριο και το αύριο / Μετάφραση: Αλέξης Καλοφωλιάς / Εκδόσεις: Πατάκη

 

Στέλιος Βαρβαρέσος: Θιβέτ: Πλανήτες στη σκιά των Ιμαλαΐων

Στο βιβλίο «Θιβέτ: Πλανήτες στη σκιά των Ιμαλαΐων» ο Στέλιος Βαρβαρέσος, ταξίδεύει στο Θιβέτ και τα Ιμαλάια, μέσα από ιστορίες δρόμου και απρόσμενες συναντήσεις, άλλοτε αποκαλυπτικές, άλλοτε συγκινητικές και βαθιά ανθρώπινες. Επιχειρεί να καταγράψει με τον δικό του τρόπο, την δική του ματιά,  τα όσα είδε και ένιωσε περιπλανώμενος  στον μεγαλύτερο ερημότοπο του πλανήτη, τη «Χώρα του Χιονιού», το Θιβέτ, ένα καθαρά θεοκρατικό βασίλειο.

Το Θιβέτ, ακόμα και σήμερα, γοητεύει τη Δύση εφόσον του αποδόθηκε, τουλάχιστον τους τελευταίους αιώνες, ερήμην του, όλη εκείνη η πνευματικότητα που απουσιάζει από μια καταναλωτική κοινωνία και έναν «άπληστο» υλισμό. Η διαφθορά και η συνθετότητα της Δύσης ενάντια στην πνευματικότητα και την απλότητα του Θιβέτ. Νομάδες, μοναχοί, ασκητές, δραπέτες βίαιων πολιτικών καθεστώτων, ταξιδιώτες του χθες και του σήμερα, συνθέτουν τους «πλάνητες» αυτών των ερημότοπων. Όλοι τους, στις «σκιές» των Ιμαλαΐων, δειλά, συνεσταλμένα, ψελλίζουν λόγια ενός ελλειπτικού λόγου που δομεί το παρόν, προσανατολίζοντάς το προς το παρελθόν ή και το μέλλον. Τα Ιμαλάια κάνουν τους δείκτες του ρολογιού να στρέφονται πιο αργά απ’ ότι στον υπόλοιπο κόσμο και μετρονόμος, «εδώ», γίνονται το ανάγλυφο της Γεωγραφίας και ο Αρχαίος χρόνος.

Η Ιστορία, η Γεωγραφία, η ηθογραφία, οι  μαρτυρίες, οι μύθοι, ο «δρόμος», σπουδαία εργαλεία ερμηνείας του Κόσμου, γίνονται και εργαλεία του Βαρβαρέσου στην προσπάθεια αποκωδικοποίησης της ζωής ενός λαού, κάνοντας πιο έντονα τα χρώματα, τους ήχους και το άρωμα αυτού του μοναδικού ταξιδιού.

Ένα ταξιδιωτικό βιβλίο που μπορεί να αλλάξει τη ζωή του ανθρώπου, διαμορφώνοντάς του έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης και αντίληψης των πραγμάτων, μέσα από γεωγραφικές και εσωτερικές ανακαλύψεις. Ένα ταξιδιωτικό βιβλίο δεν θα πρέπει να συγχέεται – όπως συχνά συμβαίνει – με όσα αντιπροσωπεύουν στο σύγχρονο ταξίδι, το «έχω πάει», οι «selfies», η αναψυχή και οι αποσπασματικές βιαστικές ματιές σε έναν περίπλοκο Κόσμο. Όπως το «αληθινό ταξίδι» έχει σαν στόχο την «αλλαγή» της ανθρώπινης ύπαρξης, και συχνά γίνεται κοφτερό σαν «μαχαιριά», το ίδιο επιχειρεί να κάνει και ένα ταξιδιωτικό βιβλίο. Ένα ταξιδιωτικό βιβλίο παραμένει ένα παράθυρο στο «όνειρο» και τη «γνώση», ένα αντίδοτο στην «απάθεια», την «άγνοια» και τη «λήθη». Με αυτό το λίπασμα θρέφονται τα ταξιδιωτικά βιβλία, εφόσον το «όνειρο» και ο «δρόμος» σφιχταγκαλιάζονται σε μια περιπλάνηση γεωγραφική και εσωτερική.

INFO

Στέλιος Βαρβαρέσος / Θιβέτ: Πλανήτες στη σκιά των Ιμαλαΐων / Εκδόσεις: Παπαζήση

 

Δέσποινα Λιαράκου: Τα λαστιχένια παπούτσια

Κάθε καλοκαίρι η Εύα και οι φίλοι της ανυπομονούν να βάλουν τα καινούρια τους λαστιχένια παπούτσια. Με αυτά μπορούν να σκαρφαλώσουν στα βράχια και να περπατήσουν στην καυτή άμμο. Μια μέρα ένας γλάρος προσγειώνεται κοντά τους και τα παιδιά τρέχουν πίσω του. Τι θα συμβεί όταν βγάλουν τα λαστιχένια παπούτσια;

Μια μικρή ιστορία για την ανακάλυψη του εαυτού μας και την προσωπική εξέλιξη μέσα από την επαφή με τη φύση και το αισθητηριακό παιχνίδι.

ΙΝFO

Δέσποινα Λιαράκου / Τα λαστιχένια παπούτσια / Εκδόσεις: Καστανιώτη

 

Κέλλυ Νικολαΐδου: Λατρεμένα ψέματα

Η Ζηνοβία είναι ένα χαμογελαστό παιδί, ετών τριάντα τεσσάρων, που σιγοτραγουδά στη δουλειά, φοράει κάθε μέρα διαφορετικό φουλάρι και θέλει να ερωτευτεί! Είναι διάφανο χαρτί, απεχθάνεται τα ψέματα και την υποκρισία, αυτό που δείχνει, αυτό είναι! Ή μήπως όχι;

Αναζητώντας τον ιδανικό σύντροφο, μας ταξιδεύει στην Τσονίμα Κερατέας, την Ύδρα και τη Νάξο, συναντά τον Αγησίλαο, τον πρώτο της έρωτα, κάνει νέες γνωριμίες και ανακαλύπτει ότι όπως τα φουλάρια της, έτσι κι ο έρωτας μπορεί να πάρει πολλές διαφορετικές αποχρώσεις. Μπορεί να μοιάζει ιδανικός, αλλά να χάνεται στην αναμονή, να είναι μονόπλευρος, αλλά να καλύπτει τις ανάγκες και των δυο, να είναι απόλυτος, αλλά να βασίζεται στο ψέμα.

Μέσα από μια σειρά ανάλαφρων και διασκεδαστικών καταστάσεων, η Ζηνοβία συνειδητοποιεί ότι τα ψέματα δεν λέγονται πάντοτε με κακή πρόθεση κι ενώ στη θεωρία είναι απαράδεκτα και καταδικαστέα, κάποιες φορές είναι όχι απλώς απαραίτητα αλλά και λατρεμένα!

ΙΝFO

Κέλλυ Νικολαΐδου / Λατρεμένα ψέματα / Εκδόσεις: Αγγελάκη

 

Άντζελα Γκερέκου: Γεύσεις και Μνήμες

Τριάντα Κερκυραϊκές συνταγές της μαμάς

Μέσα από τις 30 παραδοσιακές συνταγές της μητέρας της, η Άντζελα Γκερέκου μας προσκαλεί σε ένα ταξίδι γεύσης, μνήμης και ταυτότητας. Κάθε σελίδα μυρίζει Κέρκυρα — από τον κόκορα παστιτσάδα μέχρι το σοφρίτο με σκόρδο και μαϊντανό, και από τις αυγοφέτες με ζάχαρη μέχρι τα τζαλέτια με καλαμποκάλευρο και σταφίδα.

Η ιδέα του βιβλίου γεννήθηκε, όπως η ίδια λέει, από μια εσωτερική ανάγκη: να τιμήσει τις ρίζες της, να κρατήσει ζωντανές τις αναμνήσεις της μητέρας της και να προσφέρει στους αναγνώστες ένα γευστικό μονοπάτι πίσω στον χρόνο, εκεί που η οικογένεια και η αγάπη είχαν πάντα θέση στο τραπέζι.

Η έκδοση «Γεύσεις και Μνήμες» δεν είναι απλώς ένα βιβλίο μαγειρικής. Είναι ένα ζωντανό ντοκουμέντο ζωής, ένα ταξίδι στην καρδιά της Κερκυραϊκής παράδοσης. Οι συνταγές που μαγείρεψαν με αγάπη η μητέρα της, Μαρία, και η φίλη της Χρύσω Λέφου, συνοδεύονται από υπέροχες φωτογραφίες και έντονα βιώματα, δίνοντας σάρκα και οστά σε μια πατρίδα που ζει μέσα στη γεύση και το συναίσθημα.

Το βιβλίο μυρίζει Ελλάδα, μυρίζει μαμά, που η μαμά Μαρία είναι και καρδιά του βιβλίου μυρίζει επίσης  καλοκαίρι στην αυλή, με τις κατσαρόλες να βράζουν και τη ζωή να γεμίζει γεύσεις, μνήμες και αρώματα  που ποτέ δεν ξεχνιούνται.

INFO

Άντζελα Γκερέκου / Γεύσεις και Μνήμες – Τριάντα Κερκυραϊκές συνταγές της μαμάς / Αυτοέκδοση

 

Κεντρική φωτογραφία: 

Διάβασε επίσης: Πρόεδροι, αυτοκράτορες, μυστήριο, γνώση και ιστορία στα βιβλία της εβδομάδας

Μοιράσου αυτό το άρθρο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *